Serious gaming

wat is het? 

'Games zijn competitieve, gesitueerde, interactieve (leer)omgevingen die zijn gebaseerd op een set van regels en/of een onderliggend model; waarin met in acht name van een aantal beperkingen en onder onzekere omstandigheden een uitdagend doel moet worden behaald'.

Soorten games

  • Actie- en vechtspellen
  • Adventurespellen
  • Role Playing Games
  • Puzzel
  • Strategie
  • Simulatie
  • Sportspellen

Maar wat is dan een serious game

  • Geen basisverschillen tussen entertainment en serious games
  • In beide concepten zijn een verhaal, game-play, interface en visualisatie aanwezig. Het verschil tussen entertainment games en serious games zit in de toevoeging van een duidelijk aanwijsbaar leerdoel.

In welke sectoren past het?

  • Onderwijs
  • Zorg
  • Leger
  • Politiek
  • Overheid
  • Bedrijven

Waarom werkt het?

  • Contextual bridging; de leerling legt de connectie tussen theorie en praktijk.
  • Hoge time-on-task; door het (lang) geconcentreerd spelen van games is de tijd die een leerling besteedt aan de taak erg hoog.
  • Motivatie en doel oriëntatie; games motiveren sterk en zorgen er voor dat de leerling het doel steeds goed voor ogen houdt.

Waarom werkt het?

  • Het voorzien van de leerling van just-in-time tips en hints; door deze ondersteuning krijgt de leerling op het juiste moment de benodigde feedback om verder te kunnen.
  • Leren wordt persoonlijker; games bieden de leerling de mogelijkheid zijn eigen weg te kiezen, zodat elk leerpad uniek is, als de leerling maar uitkomt bij hetzelfde doel.
  • Een computer heeft oneindig geduld; waar de leraar het op kan geven, blijft de computer feedback geven en wacht geduldig tot de leerling het na 99 keer fout, eindelijk een keer goed heeft.