Serious gaming
wat is het?
'Games zijn competitieve, gesitueerde, interactieve (leer)omgevingen die zijn gebaseerd op een set van regels en/of een onderliggend model; waarin met in acht name van een aantal beperkingen en onder onzekere omstandigheden een uitdagend doel moet worden behaald'.
Soorten games
- Actie- en vechtspellen
- Adventurespellen
- Role Playing Games
- Puzzel
- Strategie
- Simulatie
- Sportspellen
Maar wat is dan een serious game
- Geen basisverschillen tussen entertainment en serious games
- In beide concepten zijn een verhaal, game-play, interface en visualisatie aanwezig. Het verschil tussen entertainment games en serious games zit in de toevoeging van een duidelijk aanwijsbaar leerdoel.
In welke sectoren past het?
- Onderwijs
- Zorg
- Leger
- Politiek
- Overheid
- Bedrijven
Waarom werkt het?
- Contextual bridging; de leerling legt de connectie tussen theorie en praktijk.
- Hoge time-on-task; door het (lang) geconcentreerd spelen van games is de tijd die een leerling besteedt aan de taak erg hoog.
- Motivatie en doel oriëntatie; games motiveren sterk en zorgen er voor dat de leerling het doel steeds goed voor ogen houdt.
Waarom werkt het?
- Het voorzien van de leerling van just-in-time tips en hints; door deze ondersteuning krijgt de leerling op het juiste moment de benodigde feedback om verder te kunnen.
- Leren wordt persoonlijker; games bieden de leerling de mogelijkheid zijn eigen weg te kiezen, zodat elk leerpad uniek is, als de leerling maar uitkomt bij hetzelfde doel.
- Een computer heeft oneindig geduld; waar de leraar het op kan geven, blijft de computer feedback geven en wacht geduldig tot de leerling het na 99 keer fout, eindelijk een keer goed heeft.
Maak jouw eigen website met JouwWeb